2023 Toyota Crown

Crown ersätter Avalon och återvänder till USA som en ny sorts sedan.

Toyotas Crown-sedan introducerade Toyota i USA på 1950-talet. Även om denna lilla japanska sedan levde i skuggan av de amerikanska ikonerna från den tiden, lade den grunden för alla Toyota som du ser idag. Dess tid i USA var kanske inte en genomgripande framgång eftersom företaget beslutade att sluta importera Crown på 1970-talet, men Crown fortsatte att köra i Japan i all evighet. Så småningom blev Crown en udda figur som man tittade på från långt håll i USA av folk som vill ha det de inte kan få. Den tiden har officiellt tagit slut, och Crown är tillbaka i USA som en helt ny idé om vad en sedan bör vara år 2022.

Enkelt uttryckt är Crown en fullstor sedan som fyller tomrummet efter den avgående Avalon, och den erbjuds med två hybriddrivlinor och standard fyrhjulsdrift. Bas-Crowns använder Toyotas beprövade och pålitliga 2,5-liters I4 som tillsammans med en eCVT och ett par elmotorer levererar 236 hk kombinerat. När Toyota klättrar uppåt på marknaden visar Toyota upp ett nytt system kallat Hybrid Max med Crown, som ger 340 hk från sin turboladdade 2,4-liters I4. Hybrid Max-drivlinan använder en sexväxlad automatisk växellåda för att hantera motorns kraft och ser ett kraftfullare par elmotorer. Den extra kraften kommer med en betydande bestraffning i bränsleekonomi, där bashybridsystemet har 41 mpg kombinerat och Hybrid Max-drivlinan ger 32 mpg kombinerat.

Men Crown representerar en ny version av en traditionell sedan, och den är mer än en trelådig sedan med en hybriddrift. Crowns chefsingenjör Akihiro Sarada säger genom en översättare att utvecklingsteamet startade från ett rent blad med avsikten att bygga en innovativ design som är bekväm och fortfarande körs som en sedan. Den nya designen överbryggar tydligt klyftan mellan crossovers och sedans.

Styling kan vara Crowns mest polariserande punkt. Dess närvaro i person ger en liknande känsla som en sänkt BMW X6 eller Mercedes-Benz GLE Coupe. Crowns stänkskärmar och nedre karossbeklädnad förstärker dess hybridinriktning, och designen är tillräckligt radikal för att det också finns en mer traditionell sedan som är på väg till den japanska marknaden.

Om du undrar om den körs som en crossover är svaret inte lika tydligt. Crown erbjuder en hög sittställning med en imponerande utsikt över vägen som du förväntar dig av en crossover. Men den har också samma problem med huvudutrymmet som du kan hitta i en sedan. Om du väljer en Crown med panoramatak och är över två meter lång kommer ditt huvud förmodligen att möta soltakets skärm. Om du lutar sätet åt sidan kan du lösa en del av dessa problem, men det kanske inte är din idealiska sittplats.

Dynamiskt sett är Crown en sedan som dyker och dyker som en sedan. Platinum-klassens stora 21-tums hjul offrar en del av körkvaliteten för stilen, men fjädringen klarar av att hantera de stora fälgarna på ett bra sätt. Basmodellen och Limited-modellens 19-tums hjul hjälper fjädringen att fungera som en svävande, bekväm sedan.

Den grundläggande drivlinan ger mer än tillräckligt med kraft från startlinjen och gör det lätt att få Crown att ta sig ut på motorvägarna. Men basdrivlinan är inte direkt smidig och förbränningsmotorn gör sig påmind i kupén med lite oreflekterat buller. Den valfria (standard på Platinum-modellerna) Hybrid Max-drivlinan är anmärkningsvärt tyst och smidig. Den extra kraften hjälper till att driva Crown snabbare på vägen, men accelerationen känns linjär och naturlig. Med sin sexväxlade växellåda växlar Hybrid Max smidigt och snabbt utan att störa kabinen. I motorvägshastigheter är Crowns hytt tyst och behaglig.

toyota crown 2023

Oavsett vilket trim eller motorval du väljer är den övergripande utformningen av interiören i praktiken densamma. Alla Toyota Crowns har ett infotainmentsystem med 12,3-tums pekskärm, placerat till höger om ett digitalt instrumentkluster av samma storlek. Platinum-modellerna får extra teknik, till exempel sensorer för ögonavkänning som påminner dig om att fokusera på vägen framför dig. Toyota har placerat den lilla, monostabila växelväljaren i mittkonsolen, där den inte är i vägen. Multifunktionsreglagen är väldisponerade oavsett modell och behärskas snabbt. Toyota såg till att inkludera ett volymvred, ifall du förkastar den rattstyrda framtiden.

Överraskande nog förändras inte inredningsdesignen särskilt mycket när du klättrar uppåt i utrustningsnivåerna. Basmodellen XLE har det mesta man kan önska sig av Crown. Stolarna i tyg är bekväma, och du saknar bara några få mjuka detaljer med mjuka beröringspunkter.

Toyota lanserar varje Crown med ett standardpaket av säkerhetsfunktioner. Detta paket, som kallas Toyota Safety Sense 3.0, eller TSS 3.0, levereras med radarfarthållare, prekollisionsbromsning och körfältsavvikelse med styrhjälp. Crown kommer också att vara standard med övervakning av döda vinkeln och varning för korsande trafik bakåt. Lyckligtvis fanns det, förutom farthållaren, ingen möjlighet att testa säkerhetsfunktionerna.

Om Crowns styling kommer att vara polariserande, så kommer även priset att vara det. Toyota kommer att sälja dig en basmodell av Crown för 41 045 dollar, inklusive destinationsavgifter men exklusive marknadsanpassningar eller extra avgifter. Den siffran stiger till 46 595 dollar för Limited-modellerna och 53 445 dollar för toppmodellen Platinum Crown. Det är inte billigt – långt över den nuvarande Avalons startpris på 37 920 dollar – men det inkluderar standard fyrhjulsdrift och hybriddrivlinan.

Toyota Crown kan komma att nollställa konceptet för en sedan och inspirera till fler av dessa unika karossformer i framtiden. Men det kommer bara att ske om Toyota-köparna hoppar på Crown när den börjar säljas i början av nästa år.