Den elektriska Jeep-babyn har fyrhjulsdrift och är inte dyr – inte ens i första upplagan – vilket borde garantera en väntande marknad.
- Jeep Avenger EV 1st Edition börjar säljas i Europa för 400,000kr och erbjuder upp till 400km räckvidd enligt WLTP-cykeln.
- Avenger EV är framhjulsdriven men har en markfrigång på 7,9 tum och vissa terränglägen, vilket ger den en blygsam förmåga att ta sig utanför vägen.
- Jeep har andra, större EV-bilar på gång för den amerikanska marknaden, men Avenger är den första i denna nya serie modeller.
Den första batterielektriska Jeep för massmarknaden finns nu till salu, åtminstone på andra sidan Atlanten, med Jeep-återförsäljare i ett antal europeiska länder som har öppnat beställningar för den första upplagan av modellen.
Avenger själv avslöjades i sin helhet på höstens bilsalong i Paris och lovade ett kompakt fotavtryck tillsammans med ett 54 kWh-batteri. Den yttre designen ger väldigt lite ledtrådar till att den är kortare i längd än både Renegade och Compass, med en total längd på 410cm.
Den är alltså mer av en stadsbil än en terrängorienterad maskin, med 156 hk och 192 lb-ft vridmoment som skickas till framhjulen, och endast till framhjulen. Den har fortfarande 7,9 tum markfrigång och körlägen för att hantera måttligt grov terräng om situationen kräver det.
Men den kommer att erbjuda europeiska köpare upp till 400km i WLTP-cykeln (upp till 500km i staden), vilket innebär att man byter lite kraft mot räckvidd i stan. Avenger lovar dessutom 18 mils räckvidd med bara tre minuters snabbladdning.
Att vara liten och relativt billig betyder inte att Jeep har snålat med tekniken i interiören.
”Dess kombinerade avancerade förarassistanssystem ger en autonom körförmåga på nivå 2. Det kan till exempel hjälpa dig att hålla ett säkert avstånd till bilen framför dig och hålla dig i mitten av din fil”, säger biltillverkaren.
Avenger kommer också att ha en 10,25-tums infotainmentskärm, som sitter högt upp på instrumentbrädan, och ett digitalt displaykluster.
Relaterad berättelse
Jeep lanserar fyra elbilar och tar till sig nollutsläpp
1st Edition finns att beställa i Europa nu, och enligt traditionen för sådana debutanter är det den med alla tillval och har därför en prislapp på 400,000kr. Det är verkligen inte dåligt för något litet och elektriskt i dessa dagar, även utan en dubbelmotorig layout, och basversionen lovar att bli ännu mer prisvärd. Faktum är att basmodellen bör ligga hela 100,000kr söder om 1st Edition.
De stora frågorna är: När kommer vi att få se den i USA, även utan fyrhjulsdrift?
Jeep verkar förstås fokusera på EV-modeller i USA som åtminstone kommer att vara spårbar, för att undvika att Avenger kallas för en leksak för stadsbor. Det är därför vi inte får Avenger. Ännu.
Men biltillverkaren visade också en version med två motorer och fyrhjulsdrift på bilsalongen i Paris, så Jeep tänker åtminstone på en sådan modell. Vi skulle inte avskriva den ännu.