Tesla Modell 2

Elon Musk återupplivar talet om en liten elbil som är hälften så dyr som Model 3 och Model Y-plattformen.

Den ryktade Tesla-modellen för 25 000 dollar var ett av de mest efterlängtade projekten som företaget påstod sig ha arbetat med redan innan Model 3 blev en bil för 47 000 dollar. Projektet, som nämndes av Teslas vd Elon Musk 2021, verkade ha kommit så långt som till en Tesla stylingstudio i Kina där företaget hoppades kunna producera bilen med början 2023.

”Omkring tre år från nu är vi övertygade om att vi kan göra en mycket övertygande elbil för 25 000 dollar som också är helt autonom”, angav Musk 2020.

Projektet hade sedan lagts på hyllan någon gång i början av 2022, och Tesla fokuserade på att få Cybertruck och Semi i produktion förutom att öppna nya fabriker utomlands.

Model 2, som den ibland kallas i Tesla-vakare kretsar och som syns i vår (något finurliga) rendering ovan, verkar nu vara tillbaka på ritbordet, men utan en tydlig tidsplan.

”Vid den här tidpunkten har vi gjort ingenjörsarbetet för Cybertrucks och för Semi, och, så, det är uppenbart mot vad vi arbetar med, vilket är nästa generations fordon, som förmodligen kommer att vara ungefär hälften så dyrt som 3/Y-plattformen, den kommer att vara mindre, för att vara tydlig”, sade Musk under vinstsamtalet i veckan som svar på en fråga om Teslas tredje plattform.

”Men den kommer, tror jag, säkert att bli, säkert överstiga, produktionen av alla våra andra fordon tillsammans”, tillade han.

Vi bör notera att Musk förstås talade om kostnaden för plattformen för Tesla att tillverka, snarare än det eventuella detaljhandelspriset för en sådan bil.
2022 tesla cybertruck
Tesla Cybertruck förväntas inte lanseras någon gång före december 2023…

…medan Tesla Semi troligen inte kommer att få massproduceras förrän 2024.

Det har inte undgått EV-köpare att Teslas modeller inte har blivit billigare under de senaste tre åren. Model Y är nu en bil för 67 000 dollar, medan löftena om en Tesla Model 3 för 35 000 dollar sedan länge har försvunnit. Model S – en tio år gammal men nyligen uppdaterad – börjar nu strax norr om 105 000 dollar.

Även om Teslas senaste prishöjningar har tillskrivits stigande råvarukostnader och leverantörsstress, har branschanalytiker också varnat för att det kanske inte finns någon större vinstmarginal i en bil som placeras under Model 3, även om den prissätts över 35 000 dollar. Liksom andra biltillverkare har Tesla ett incitament att producera lyxversioner av sina erbjudanden och ta mer betalt för dem, eftersom vinstmarginalerna är högre i dyrare bilar.

Med sina senaste kommentarer verkar Musk backa och antyda att Tesla har ett intresse av att producera fler exemplar av en billigare modell.

Att halvera produktionskostnaderna för Model 3 verkar dock vara en högre beställning idag än för tre år sedan, eftersom elbilsindustrin fortsätter att drabbas av brist på delar och råvaror.

Ändå är det inte bortglömt för branschobservatörer att Teslas stora konceptdebut för året visade sig vara en humanoid robot, som inte är i närheten av produktion – och som saknar massefterfrågan från köparna. Prioriteringarna har tydligt skiftat under de senaste två åren.

En annan sak som har förändrats är att Tesla kommer att ha ett mycket större fält av konkurrenter när dess prisvärda modell kommer, oavsett om det är 2024 eller senare. Fisker Pear är på väg 2024, med ett utlovat pris under 29 000 dollar, medan Sono Motors just har avslöjat en elbil för 25 000 dollar i Tyskland. Andra biltillverkare ger sig också in i leken med crossovers som prissätts strax under 40 000 dollar.