Peugeot förbereder nästa generations 3008 för lansering nästa år, och våra spioner har fångat en förproduktionsbil under tester i kallt väder.
Med sin senaste 308 hatchback markerade Peugeot början på ett nytt designtema som nu även gäller för resten av sortimentet, och nu är det 3008 crossoverens tur att följa efter. Nästa år kommer en helt ny version av Nissan Qashqai-konkurrenten att bryta upp, och dessa spionbilder ger oss vår första titt på bilens exteriör, om än delvis dold av kamouflage.
Trots den tunga förklädnaden är det tydligt att den nya 3008 kommer att bli en mer kantig och imponerande maskin än tidigare, med fasade kanter i karossen, strålkastare med pärlögon och en huv med klämskål. Företagets nya logotyp med vapensköld kommer också att finnas med överallt, tillsammans med tandliknande LED-strålkastare framtill. Karosserifärgade grillelement, som man ser på den nya 408, kan också komma att dyka upp.
Intressant nog bär den här prototypen en stor lådsektion över bakpartiet för att dölja SUV:ns profil, vilket antyder att den skulle kunna anta en fastback-liknande taklinje. Peugeots senaste LED-bakljus signatur kan ses titta genom kamouflaget, och ett urval av nya legeringshjul kommer att finnas tillgängliga med nästa generations modell.
Invändigt kommer crossoveren att använda märkets i-Cockpit-layout, som består av en ratt med liten diameter monterad under en högt placerad digital instrumentpanel. 3008 kommer att låna sin infotainmentteknik från andra delar av sortimentet, som sannolikt kommer att bestå av en 10-tums pekskärm med Peugeots senaste i-Connect Advanced-programvara.
Denna kommer att erbjuda röstigenkänningsteknik och möjlighet till uppdatering över luften, tillsammans med Apple CarPlay och Android Auto. Under huvuddisplayen kan du förvänta dig att hitta ett urval av snabbkommandon på pekskärmen och en rad växelbrytare för de viktigaste fordonsfunktionerna, som finns i 408.
3008 kommer att köra på den senaste versionen av märkets EMP2-plattform och kommer troligen att dela sin drivlinjeteknik med den likadant byggda 408:an. För att inleda sortimentet kan Peugeot erbjuda en mildhybrid 1,2-liters trecylindrig turboladdad bensinmotor med tre cylindrar, tillsammans med ett urval av plug-in-hybridversioner baserade på en 1,6-liters fyrcylindrig diesel.
I 408 ger en liknande konstruktion upp till 60km elbilsdrift, men ett rent elektriskt alternativ kan också komma att komplettera utbudet. Detta skulle kunna låna det 54 kWh-batteripaket som finns i den kommande e-408, som kan laddas vid hastigheter på upp till 100 kW. Om e-3008 kommer till stånd bör den ha en räckvidd på över 320km.