2025 Audi S3 Första titt

2025 Audi S3 Första titt

Audis uppdaterade kompakta sport sedan får mer än bara en visuell uppgradering för 2025 – inklusive mer kraft.

Den nuvarande generationen Audi S3 har varit lite av en underdog till de ikoniska Volkswagen Golf GTI- och R-modellerna här i USA, men den får äntligen lite uppmärksamhet med en uppdatering till 2025 års modellår. Audi S3 2025 som du faktiskt kommer att kunna köpa kommer att få en betydande effektökning och lite uppgraderad tuning lånad från den sportigare RS3. Här är vad du kan förvänta dig av den uppdaterade bilen senare i år.

Audi hävdar att S3:s fyrcylindriga 2,0-litersmotor matar laddningen till en reviderad turbo som håller ett konstant varvtal vid dellastförhållanden, vilket ger snabbare respons när gaspedalen är fastspänd. Motorn har nu 23 hästkrafter och 15 lb-ft vridmoment mer än den utgående bilen, upp till en total effekt på 333 hk och 310 lb-ft vridmoment, vilket nu matchar den mest kraftfulla versionen av VW Golf R (i Europa). Notera att detta är europeiska specifikationer; det återstår att se hur det amerikanska fordonet kan skilja sig åt.

Den sjuväxlade automatlådan har nu starkare kopplingskompression vilket ger högre startmoment och snabbare acceleration. Under full belastning har tiden mellan växlingarna halverats, tillsammans med det ökade motorvarvtalet under dellast för förbättrad respons. S3 får nu också RS3:s trick med vridmomentsplitter, men inte alla dess funktioner (inget driftläge). Det innebär att S3 nu har en elektroniskt styrd flerskivig koppling på varje drivaxel för helt variabel momentfördelning mellan bakhjulen. Under nosen har McPherson-fjäderbensaxeln fått ett nytt svänglager som fördubblar den negativa hjulupphängningen fram för bättre grepp.

2025 Audi S3

S3 har ett nytt läge som heter Dynamic Plus, som skickar så mycket drivmoment som möjligt till bakaxeln och bakhjulet på utsidan av kurvan. Även om det kontrolleras av ESC-systemet i Sport-läget, är det inställt på att bli lite sidledes om du pressar det. Det nya läget ger också senare uppväxlingar och tidigare nedväxlingar från växellådan, och tomgångsvarvtalet ökas från 200 rpm till 1.300 rpm för att förbättra prestandan från linjen.

Nya S3 kommer att få stålbromsar som mäter 357 mm i diameter och 34 mm tjocka, vilket är 4 mm tjockare än tidigare, fastkilade bakom hjul med ett urval av två nya 19-tums 235/35-däck, varav ett är ett sportalternativ från Falken. Mer information om produktionsversionen kommer att avslöjas senare i år, inklusive specifika amerikanska detaljer. Förvänta dig inte att luckan dyker upp här; vi kommer bara att få sedanen.