2025 Aston Martin Vantage Första titt

2025 Aston Martin Vantage Första titt

The updated sports car drops the V-12, but is a more powerful V-8 consolation?

V-12 Aston Martin Vantage må tyvärr vara ett begrepp som tillhör det förflutna, men det brittiska företaget gör otroliga saker med den utgående bilens handbyggda 4,0-liters V-8-motor för den uppdaterade sportbilen med 2025 års modellår. Effekten har ökat med 30 procent och vridmomentet med 15 procent, och stylingen är kanske mycket mindre kontroversiell nu, som ett eko av den mer traditionella och större DB12-sportbilen i familjen. Här är allt nytt med 2025 års Vantage.

Aston Martin Vantage 2025:s 4,0-liters V8:a har nu 655 hästkrafter och 590 lb-ft vridmoment, en ökning med 155 hk och 85 lb-ft jämfört med den utgående bilen tack vare modifierade kamprofiler, optimerade kompressionsförhållanden, större turboladdare och ett förbättrat kylsystem med tre extra radiatorer. Den går från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder och förlitar sig på bakhjulen för grepp och ett nytt, anpassningsbart launch control-system, och med en ny topphastighet på 202 km/h. Den slutliga utväxlingen har förkortats till 3,083:1, och allt är fortfarande kopplat till en nyutvecklad 8-växlad ZF automatlåda.

2025 Aston Martin Vantage

Den sammanfogade aluminiumstrukturen har en viktfördelning på 50:50 med ytterligare förstyvning av underredet. Den främre karossens tvärbalk har justerats för att öka styvheten i monteringspunkten för den främre dubbel-wishbone-upphängningen, med mer styvhet från en förbättrad främre motorkorsbalk som är lättare och starkare. De bakre fjädringstornen har också förstärkts i sidled för en 29-procentig förbättring av styvheten vid kurvbelastning. Sammantaget bör förändringarna leda till vassare köregenskaper för att hålla jämna steg med den ökade effekten. Bilen har uppdaterade adaptiva dämpare med en ”500-procentig” ökning av bandbredden i kraftfördelningen jämfört med den utgående hårdvaruuppsättningen, för finare avstämning i de olika körlägena.

I kupén finns en ny ljudanläggning från Bowers & Wilkins, nya smala luftventiler, taktila strömbrytare på mittkonsolen, en ny 10,25-tums pekskärm som är kompatibel med Aston Martins ägarapp för att överföra inloggningar och relaterade telefonappar, 3D-kartnavigering med What 3 Words-kompatibilitet och 4G LTE-anslutning ingår. Interiören är klädd i tillgängliga handsydda Bridge of Weir-hudar.

2025 Aston Martin Vantage

Nya Vantage levereras med 21-tums smidda lättmetallfälgar med 275/35 R21 (103Y) framdäck och 325/30 R21 (108Y) Michelin Pilot Sport S 5 bakdäck, med tre ursprungliga hjuldesigner och en tillgänglig i märkets nya bronsbehandling som debuterade på DB12 förra året. Kolfiberkeramiska bromsar är ett tillval och minskar bilens vikt med upp till 60 kg.

Karossen är totalt sett cirka 1,2 tum bredare än tidigare, med en 38 procent större grilldesign som möjliggör 29 procent förbättrat luftflöde till kylsystemet. På sidan av bilen är de ikoniska Aston-sidostyckena tillbaka och det finns en ramlös dörrbehandling, medan det fyrdubbla avgasröret nu är större baktill. Det finns möjlighet att måla en funktion eller kontrastfärg som en pinstripe, läppstift runt grillen och/eller den bakre infällningen.

Vi förväntar oss ett pris närmare 200 000 dollar tack vare all förbättrad prestanda när 2025 Vantage-leveranserna förväntas börja tidigt under det andra kvartalet i år.