Ford Super Duty

Den omdesignade pickupen har en nyttolast på över 3500kg och en dragkraft på upp till 18,000kg.

Den kommande 2023 års Ford Super Duty pickupen har överträffat konkurrenterna med en specifikation som nästan låter för bra för att vara sann:

Toppmoment: 1200 lb-ft.
Maximal nyttolast: 8000 lbs.
Maximalt dragkraftsvärde: 40 000 lbs.

Yowzer! Det känns som om det var igår som 1000 lb-ft vridmoment var en prestation som motsvarade en fyraminutersmil. Nu kommer Ford med 1200 lb-ft vridkraft. OMG!

”Den helt nya 2023 års F-Series Super Duty är oöverträffad bland tunga pickup trucks med den bästa dragkraften som finns tillgänglig för varje släpvagnstyp och en maximal tillgänglig dragkraft på 40 000 pund, bäst i klassen med en maximal tillgänglig nyttolast på 8000 pund samt 500 hästkrafter och 1200 lb-ft vridmoment från den nya 6,7-liters Power Stroke V8-dieseln med hög effekt”, krönte Ford.

2023 Ford Superduty

tillgänglig i början av 2023 förproduktionsmodell visas med tillvalsfunktioner ombord på vågen tillgänglig våren 2023.

Naturligtvis erbjuder inte alla helt omdesignade sjätte generationens Super Duties alla dessa till synes skandalösa specifikationer. Super Duty-utbudet täcker ett brett spektrum av behov och möjligheter.

Den grundläggande 6,8-liters bensin-V8:an är en solid plattform för alla riggar. Som vi noterade i vår Super Duty-historia förra månaden härstammar den 405 hk starka 6,8-litersmotorn från den befintliga 7,3-liters bensin-V8:an, som i sig själv var helt ny för 2020 års modellår i Ford Super Duty-lastbilar och nu finns kvar som ett högre bensinalternativ, med förbättrat luftintag och bättre tuning.

Men som vi också konstaterade förra månaden finns det mer energitäthet i dieselbränsle, vilket bidrar till att förklara varför den här sektorn av lastbilsmarknaden lutar sig mot oljebrännare för att dra massiva semestertrailers med femte hjul, boskap och stora hyttkryssare. Ford uppskattar att cirka 70 procent av sina Super Duty-kunder väljer den 6,7-liters Power Stroke-diesel-V8:an. Det sista steget i raden, kungen av Ford Super Duty-drivlinor, kommer att vara den nya ”High-Output” 6,7-liters Power Stroke V8-dieseln med ett otroligt vridmoment på 1 200 lb-pund och 500 hk.

Alla ovanstående motorer är kopplade till 10-växlade automatlådor, med 4×2-drivlinor i de lägre utrustningsnivåerna och 4×4-drivlinor som standard på XLT-utrustningsnivåerna och högre.

När vi sorterar alla siffror och specifikationer från Ford verkar det som om den maximala nyttolasten på 8000 pund finns tillgänglig på F350 DRW Regular Cab 4X2 XL-trimningen med gasmotor och Heavy-Duty Payload Package, men vi hoppas kunna verifiera det när vi får köra dessa lastbilar senare i år. Ford påminner oss vidare om att den 8000-pundiga nyttolasten endast är tillgänglig när inga ytterligare alternativ eller tillbehör läggs till den konfigurationen, utan tvekan eftersom ytterligare alternativ skulle ändra GVWR.

När det gäller den maximala släpvagnsvikten på 40 000 pund finns den endast tillgänglig på en F-450 Reg Cab med svanhalsrigg som är kopplad till 6,7-liters HO-dieseln och ”Max Tow Package”. Ford påpekar att ”Max towing” varierar beroende på last, fordonskonfiguration, tillbehör och antal passagerare. Ändå är 40 000 pund – det är mer än 10 Ford Mustangs!

Kapaciteten varierar när du börjar jonglera med olika konfigurationer och paket. Om du köper en F-350 med svanhals är din dragkapacitet 38 000 pund. Om du väljer en F-450 med femtehjulskonfiguration är din maximala släpvagnskapacitet 35 000 pund. Och så vidare ner till den bensindrivna Tremor Off-Road-utrustningen för F-350, som kan dra 21 000 pund. Det är ändå en stor släpvagn.

2023 Ford Super Duty

För att hjälpa till med all denna dragning erbjuder Ford teknik: Pro Trailer Hitch Assist styr faktiskt kopplingskulan direkt till mottagaren för att undvika pinsamheter på släpvagnsparkeringen, Smart Hitch-funktionen hjälper till att fördela vikten på rätt sätt och 360-graders Trailer Camera Package ger en fågelperspektivvy över lastbilen, lastboxen och släpvagnen för att få en bättre överblick över hela verksamheten när du manövrerar runt på boskapsgården/arbetsplatsen/släpvagnsparkeringen. Kameran för att sänka bakluckan och bakluckans bakåtparkeringshjälp hjälper också till.

Det finns till och med något som kallas Trailer Navigation som identifierar den bästa körrutten i realtid utifrån släpvagnens storlek. Ford Pro Upfit Integration System gör det enklare än någonsin att lägga till och använda särskild arbetsutrustning som t.ex. ljus, kranar eller snöplogar, lovar Ford. Bland de tekniska funktionerna som lagts till finns en 2,0 kilowatt Pro Power Onboard-installation som kan strömförsörja en arbetsplats samt ett inbyggt 5G-modem med WiFi för upp till 10 enheter.

Vänta dig allt detta Super Duty-underverk i utställningslokalerna i början av nästa år. Prisinformationen är för tillfället begränsad till instegsmodellen på 45 765 dollar, men fler detaljer kommer att släppas snart nog. När den väl är laddad med tillval kan du lätt fördubbla det beloppet. Under tiden kan du börja handla släpvagnar!